måndag, oktober 29, 2007

Roliga namn

Aktuellt på radion just nu är moderaternas partisekreterare Per Slingman.
Tänk vad passande att heta Slingman och ha ett sådant jobb. Det lär nämligen har varit denne man som skapade "de nya Moderaterna" eller "Arbetarpartiet Moderaterna". Jo jo !

En annan aktuell person är SAS informationschef
Han heter Ollongren.
Jag håller på att skratta på mig varje gång jag hör detta. Naturligtvis är det min snuskiga fantasi som orsakar skratten.
Men hur fasiken har karln tänkt när han tagit sig ett sådant namn, och hur har det kunnat bli godkänt. Jobbar han inte i fel bransch med det efternamnet? Borde han inte vara infochef på RFSU i stället?

Det är inte bara jag som tycker detta är roligt.
I Sveriges Radio P3 var denna fråga uppe som programpunkt.

När jag sökte på nätet så fick jag veta att Ollongren ursprungligen stavades Ållongren och att det är en finsk släkt. Borde han inte ändå byta namn. Det måste väl bli en hel del mobbing med detta efternamn.

På Patentverket kan man ansöka om att byta namn

Den som söker lämpligt förnamn kan ju kolla här

Inga kommentarer: