tisdag, december 25, 2012

Julafton 2012



Julafton
Gjorde först klart det som skulle helstekas i ugnen, dvs kålrot, morot, gul lök och tomat.
Sedan var jag ute och hämtade in två korgar ved till vedspisen och så gick vovvarna och jag den vanliga promenaden. Allt som vanligt utom på slutet när en katt dök upp. De blir spända och skäller för katter gillar de inte.

Väl hemma bytte jag duk på bordet.
Hittade ingen bra och stor julduk, men ett vitt lakan, det fick duga. Lade en jullöpare på det och sedan dukade jag upp med glöggmuggar.
Vid tretiden kom Kjell och medans vi drack glögg så tände jag i vedspisen.
Så gick vi ner i matkällaren och hämtade upp gratänger, julöl osv.
Det blev problem för jag kunde inte värma allt på en gång.


Men det fick gå ändå. Egentligen var det som vanligt för mycket mat. Man orkar ju inte äta av allt. Nu gör det inget för jag har mat för många dagar. Kommer väl att frysa in en del.
Vi drack ett par snapsar till maten, sådana där miniatyrflaskor. Rätt kul för det är olika sorter.
När vi käkat klart så kom Olle Bengtson, tillsammans med sin far Björn och sonen Magnus.
De hade egen mat med sig, dvs någon sorts sillgratäng.
Eftersom jag ju inte äter fick så får folk ha med sig sådant själva.

Senare satt Kjell och jag och tittade på den nya Åsa-Nisse filmen. Jag sov nog mest hela tiden.
Vi fortsatte sedan med Stefan § Kristers lustspel Bröllop och Jäkelskap.
Kl 2 tog Kjell sin spark och åkte hem, själv kröp jag ner i sängen.

Inga kommentarer: