tisdag, juni 12, 2007

Odlingsmödor

Det är kul att odla
. men man måste ha rätt grejor.
Har man inte det så får man improvisera.

Drivbänken, växthuset i bakgrunden

Det började med att jag skulle dra upp plantor. Innomhus finns ingen plats, möjligen ett tiotal plantor men jag skulle ju ha mängder.
Som väl var hade jag kommit över några gamla fönster kompletta med karm.
Jag hämtade en släpvagn full med hästdynga i en hage och gjorde en prydlig hög med detta i trädgården. Ovanpå placerade jag fönsterkarmen och inne i den odlingslådor med små platskrukor. I dessa planterades fröer. Värmen från hästskiten kompenserade de kalla nätterna och växterna kom upp. När de blivit större ställde jag fönstren i vinkel och täckte för på sidorna. Det fungerade faktiskt rätt bra även om det var lite knöligt när jag skulle vattna.

Inne i växthuset

Ett annat alternativ dök upp. Jag hittade en ställning som varit till ett förtält till en husvagn. Över ställningen täckte jag med byggplast. Blev tvungen att köpa en hel rulle, men sådan plast kan man ju ha även till annat.
Inne i tältet ställde jag två bord för att ha plantorna på, men de förslog inte långt. Jag fick ställa på marken också. Det blev varmt i detta provisoriska växthus så jag fick skugga genom att lägga över en pinnväv.

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Härligt att läsa om dina odlingar, Jojje! Ha en riktigt trevlig Midsommar, i regnet :-)
kram
Maggan