tisdag, januari 27, 2009

Snö snö snö

Det är härligt att bo i ett riktigt vinterlandskap
När jag bodde i Göteborg så kom det snö någon gång och den var bara till besvär. Väghållarna saltade och bilar och kläder blev nersmorda. När man varit ute med hunden så måste man skölja bort allt salt under tassarna för att de inte skulle skadas.

Men här i norra Dalarna är det annorlunda. Här har vi riktig vinter och därmed vintervägara att åka på. Visserligen fick vi ett töväder i början av januari och det blev blankis överallt, men så kom det snö igen och nu är det riktigt trevligt, vitt och fint. På ängarna, eller lindorna som de säger här är snön ungefär en halvmeter djup. Hundarna får skutta fram och väljer helst ställen där det redan är något spår.

Förresten fyllde jag år här om dagen. 70 närmare bestämt. Mina storasystrar sände mig en fin orkide som jag blev väldigt glad för. Hoppas nu att jag kan klara den. Men det finns anvisningar som man skall följa så det skall nog gå bra.

Inga kommentarer: