lördag, april 27, 2019


Jag minns när TVn kom. 
Folk stirrade på testbilden och det fanns först bara en kanal. Det var nyårsafton 1959(?)  och fest, men så kom värden på att de hade en TV. Alla slog sig ner framför apparaten och satt där och stirrade som idioter, festen var förstörd.
Jag har haft TV lite då och då under åren, först för barnprogram men när jag blivit äldre och klokare så har jag spolat TV-eländet. Kan inte med att man skall sitta där passiv.

När jag på ålderns höst flyttat till Skattungbyn och skulle opereras så bad jag en vän att bo i mitt hus för att passa mina hundar. För att hon skulle ha något att göra så skaffade jag en TV. Det var nog det dummaste jag gjort. Att ha TV är numera mycket komplicerat. Förr var det bara en sladd i väggen och en antenn. Numera sker anslutningen via fiberbredbandet. Det måste vara ett modem och så skall man ha ett abonnemang. Internet är fullt av frestande förslag från företag som erbjuder massor av program. Jag tog ett företag i högen, Telenor heter de. Jag skulle få rubbet till ett lågpris i tre månader. Jag tog det. 
Man kan trycka på ”EPG” knappen och se de 100 program som just nu är i sändning men de flesta utom SVT är nedlusade med reklam. Reklamfritt är det däremot på filmer som jag får fram om jag trycker på ”Play” knappenNär jag tog abonnemanget så kunde jag där hitta massor av kanaler, men efter tre månader höjdes ju priset så jag ringde Telenor och bad att få det billigaste abonemanget. Då fick jag bara fyra filmkanaler så jag ringde Telenor igen och frågade om de kunde ge mig det näst billigaste abonnemanget, då skulle jag få 8 filmkanaler. Jag fick 5. Jag ringde igen och då var det tydligen ett tekniskt fel, som de nu hållit på i månader med att lösa. En dag kom en tekniker från Kringdata min lokala bredbandsleverantör och bytte ut ingående boxen. Dessförinnan hade jag fått byta TVboxen. Nu skulle allt var i ordning. Men icke!
När jag klagade blev jag uppmanad att ringa Telenors support. Fick tala med olika personer och det åtgick en timme i telefon, med att vänta på att de skulle svara. De påstod att jag inte förstått vad som ingick i mitt abonnemang. Jag har ju kollat på Telenors hemsida och jag har något som heter ”Telenor TV Flex” . Jag går vidare i ”Mina sidor” och klickar på TV. Telenor stream ingår. Där kunde jag se att 8 kanaler ingick, men i dag 27 april 2019 så har detta plötsligt tagits bort i stället finns en bild på alla de kanaler som jag kan se om jag använder ”EPG” knappen. 
Mitt abonnemang kostar 234:- mån. Det är inte värt detta efter allt strul.
Jag kommer att återgå till att köpa DVD-filmer och se på dem i min dator. Tv abonnemanget måste jag avsluta på något sätt.
Men det framgår av mina sidor att det gäller till 31 januari 2020. Jag kan inte minnas att jag accepterat en så lång bindningstid. Den 19 mars 2019 skrev jag ett brev (snigelpost) till Telenor. Där tillbakavisade krav :faktura 2896- 71539478 och  faktura 2896- 71076167 den 11 april 2019 , dessa är felaktiga eftersom jag aldrig beställt Viasat sport/film.  Samtidigt sade jag upp mitt abonnemang. Telenor har ännu inte svarat på detta.


Nu är jag hjärtligt trött på detta , jag behöver ju ingen TV. Hur avslutar jag detta?

Inga kommentarer: