torsdag, februari 08, 2007

Musik att drömma till

Någon gång på 1970-talet så satt jag ensam hemma.
Jag slötittade på TV. Det var någon sångerska som uppträdde i Stockholm. Plötsligt upptäckte jag att hon sjöng på ett fantastiskt suggestivt sätt. Jag blev alldeles tagen och gick direkt och köpte skivor med henne.
Hon hette Astrud Gilberto och uppträdde tillsammans med saxofonisten Stan Getz.
Hon var från Sydamerika och det var bossanovan som var hennes specialité. Hon kallas också för Bossanovans drottning. The girl of Ipanema är en känd inspelning, den har för övrigt Lill Lindfors gjort en bra tolkning av också.
Här är hennes officiella hemsida


Men här hittade jag en annan fantastisk låt på Ytube.com
Den är illustrerad med fantastiksa bilder. Astrud och , jag tror att det är hennes man sjunger båda och Stan Getz spelar.
Bara njut!



Stan Getz & Joao Gilberto - O Grande Amor

Inga kommentarer: