lördag, januari 20, 2007

I dag var det kallt

Jag låg länge i dag. Förr när jag jobbade så gick jag alltid upp vid sextiden eller ännu tidigare när jag körde buss. Men numera som pensionär så gör jag ju som jag vill. Jag läser länge på kvällen och lyssnar på radio. Så i dag var jag uppe klockan åtta och släppte ut hundarna. De kom snabbt in. När jag tittade på termometern så var det - 19 grader, inte undra på att de hellre ville vara inne.
Ner de var ute hade jag satt på tevatten och radions P1. Det är ju lördag och programmet "Naturmorgon". Så kröp jag ner i den varma sängen och låg och lyssnade även på programmet "Hör och Häpna" . Men klockan nio kunde jag inte ligga längre. Det var kallt inne och jag hade ju glömt att ladda vedspisen i köket kvällen innan så där var bara + 10 grader. Märkligt nog tyckte jag inte att det var så väldigt kallt, jag har kanske vant mig vid vintertemperaturer nu.
Hur som helst så blev det blixtutryckning ner i källaren och jag satte fart på pannan.

Så åt vi frukost. Det måste se kul ut för jag sitter på kökssoffan och har en hund på var sida. De har order om att ligga ner, för jag vill inte ha några nosar i maten. Själv har jag en orsamössa på mig. Den använder jag också som tehuv så när jag tar den på mig blir det varmt och skönt.
Hundarna får alltid sista biten av min smörgås så det blir nöjda.

I jag var barn så var det alltid ett väldigt tjat om att hunden tiggde. Jag vill att hundarna skall tigga. De skall ju vara med. De är ju mina vänner. Men jag sätter gränser. De får inte vara i min säng och heller inte slicka mig i ansiktet. De är hundar och skall så vara.

Vasr, var jag nu? Jo, efter frukost gick vi ut. I dag passade det med min vinterparkas. Den är invändigt klädd med fiberpäls och är varm och skön. Jag tog inte på mig kängorna för det är bara 3 - 4 dm snö så det går bra med vanliga dojor.
Vi var bara ute en kvart och det räckte för att vovvarna skulle få uträtta det de behövde.

När jag kom in så var det dags att diska. Jag försöker alltid att hålla snyggt i köket, gillar inte när man måste diska en kopp för att ha något att dricka ur. Så skall det vara avtorkat på bänkar, det är väl något från min tid som fotograf. Jag ville alltid ha rent och snyggt i mörkrummet.
Egentligen skulle jag dammsuga i dag, men det kan vara till i morgon.
Nu vill jag ha kaffe!

PS
Jag har en bra maskin till kaffe, den har jag skrivit om tidigare. Läs här!

2 kommentarer:

annking sa...

Snart är det midsommar igen.
När man blir riktigt gammal så är det bara jul o midsommar hela tiden.....det har jag hört *S*
Dammsuga ja..de e la nöd nödvändigt.
Du vet la att härude så va det obligatorisk städdag varje fedag. Nåde den som inte gjorde de *S*

Birgit sa...

Tänk ibland vill jag bo som du . Att kunna elda i en vedspis doften av ved ger mig många minnen . lika så att stiga upp och huttra . Men sjuttsingen jag bor mordernt men usch så kyligt det är här på morgonen .
brrr