lördag, januari 06, 2007

Gulasch

Det var dags att laga mat och det blev Gulasch.

På rårispaketet finns ett utmärkt recept, jag har lagat det tidigare.
I källaren grävde jag fram lite morötter ur sanden i morotslådan och tog med mig potatis upp. Hundarna fick var sin morot, de älskar dem och jag skalade.

Allt skall skalas och hackas


Vedspisen var i gång och jag passade på att göra en större sats så att jag kunde frysa in portioner.
Det skall vara vita bönor i Gulaschen. I frysen hittade jag en burk, men det visade sig vara gröna linser, nåja det går lika bra. Bara det är någon baljväxt så att man som vegetarian får protein.
Till riset skulle det givetvis vara råris, men då jag fyndat en stor påse jasminris så fick det bli det i stället. Det riset är ju inte lika bra för eftersom det är skalat så har B-vitaminet försvunnit, men strunt i det jag äter ju B12 tabletter.
Gulaschen blev perfekt. Morötter och potatis var precis lagom kokta så att de höll ihop.



Rykande varm Gulasch


Här är receptet på Vegetarisk Gulasch (4 pers)

2 dl Råris
4 dl Vatten
Koka Råriset för sig.

Gulaschen
1 dl Vita Bönor – kokta
2 st Potatis
3 st Paprikor
2 st Morötter
2 st Gul lök
3 – 4 dl Grönsaksbuljong
3 msk Olja
3 msk Tomatpuré
1 halv Citron
1 Lagerblad
1 tsk Mejram eller Oregano
2 tsk Paprikapulver eller Chili
Salt

Skala potatis och lök. Skär paprika, lök, potatis och morötter i ganska stora bitar. Fräs i olja. Häll på buljong, rör ner tomatpuré och kryddor. Låt citronen koka med. Koktid ca 30 min. Häll i bönorna och koka upp.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag sökte på "vegetarisk gulasch" på Google och hittade hit till ditt recept. Jag tänkte bara säga tack så mycket - det blev jättegott!

isabel sa...

Jag gjorde precis denna gulasch och den blev väldigt bra, jag är hel nöjd, den är min nya favorit!
Tack så mycket för att du delade med dig :)