måndag, januari 15, 2007

Rachlettkväll

Under några år på 1970-talet arbetade jag på Ciba-Geigy Photochemie i Fribourg i Schweiz.
Där tillverkades Ilfords olika filmer och jag arbetade med marknadsföringen av produkterna.Vi hade ofta besök av våra kunder från olika länder och då blev det oftast besök på någon restaurang på kvällen. Fribourg är huvudstad i kantonen Fribourg och har 40,000 invånare. Där finns minst 30 hotell och en stor mängd restauranger. Många restauranger har olika osträtter som specialité.



För en svensk så är nog Emmental en av de mest kända ostarna, men Gryere och Appenzell är också underbart goda hårdostar. Det tillverkas också en speciell ost avsedd för maträtten Rachlette. Den är betydligt mjukare och är avsedd att smältas gärna över öppen eld.





Här finns en länk till staden Fribourg
Här är även en gogglesökning

Nu är jag ju ostälskare och det blev därför ofta besök med kunder på restaurang du Chasseur. Den ligger på Rue de Lausanne 10. Man går först in i en lokal som ser ut som en ordinär bierstube, ölhall. Men i nästa rum är specialavdelningen för Rachlette. Det är stora höjdskillnader i staden Fribourg och restauranglokalen skjuter ut från bergsidan och man har en fantastisk vy över stadens nedre del. Den vitklädda kocken serverar gästerna rachlette på numrerade tallrikar för man får ju äta tills man inte orkar mer. En stor ost vilar på högkant i en ställning insvängd mot en öppen eld. Där skrapar kocken av den smälta ostmassan över på gästens tallrik.
Till den smälta osten äter man skalpotatis och pickels samt syltlök. Till maten dricker man vitt halvtorrt vin eller te. Det passar inte med öl.
När man ätit en stund så tar man lämpligen en liten Kirsch för att förbättra matsmältningen. Kirsch är en fruktsprit som är mycket vanlig i Europa men på svenska Systembolaget är det omöjligt att köpa den.




Man behöver inte nödvändigtvis tillaga rachletten över öppen eld. Det finns en hel mängd utrustning av typ bordsgrillar som är användbara för detta.
En googlesökning på bilder
Jag har lyckats med att komma över ett rachlettjärn och tyckte att det var kul att bjuda mina kompisar på en schweizisk specialité. Men i lilla Orsa var det omöjligt att få tag i riktig rachletteost. Det fick bli Gouda, Herrgård och Prästost i stället. Prästosten som var fetast var bäst.
Pickels och syltlök var inget problem att få tag i och potatis hade jag utmärkt ekologiskt odlad.



Däremot så gick det inte att få tag i något schweiziskt vitt vin. Jag ville ju ha Fendant men systemet hade inte och var tydligt ovilliga att ta hem det. Jag beställde emellertid en flaska Kirsch. När jag glad i hågen skulle hämta den så hade de tagit hem Körsbärsvin. Det ville jag inte ha. Som väl var hade jag några droppar kvar i en flaska så kompisarna fick åtminstone smaka på Kirsch. Det vita vin vi hade var från Sydafrika och var helt ok till maten.




För att mina vänner skulle riktigt komma i stämning så hade jag tagit fram litteratur från Schweiz och radion fick inledningsvis spela passande musik med joddling. Det blev en kväll att minnas.


Faktum var att detta samtidigt var julgransplundring, eftersom evenemanget gick av stapeln på tjugondag knut. Själv firade jag min födelsedag några dagar för tidigt, men det avslöjade jag inte. Några hemligheter måste man ju få behålla för sig själv.

1 kommentar:

Birgit sa...

Först ett stort grattis på din födelsedag lite försenat .

sen ett stort tack för dina vackra bilder och den goda osten .