torsdag, september 21, 2006

Cappuccino


Expressomaskinen.
Överst ligger två muggar för att värmas och till höger står en mugg med nyskummad mjölk.

Jag går ju regelbundet på auktionerna som min kompis Kjell håller i Orsa. Där finns några lådor med gratissaker. Det är sådant som folk ratat vid auktionen, de lägger det där och vem som helst får hämta. en dag gjorde jag ett fantastiskt fynd, där låg en liten expressomaskin.
Jag tänkte att den är nog sönder, det är därför den ligger där.
Men jag tog hem den och gjorde rent den, hällde i vatten och tryckte på knapparna - inget hände. Ok, den är sönder, jag får kasta den, tänkte jag.

Men efter en stund pep maskinen. Då begrep jag att den inte fungerade förrän den hade fullt tryck. Jag mixtrade lite med den och till slut kom jag underfund med alla funktioner. Vid nästa besök i auktionshallen hittade jag även bruksanvisningen och ett speciellt kaffemått.


En mugg med cappuccino, till vänster en skål med rårörssocker.

Tidigare har jag alltid gjort kaffe i ett flergångsfilter men det har alltdid blivit för mycket för en person så jag gick över till Nescafe, men det blev ju inte billigare och dessutom inte särskilt gott. Nu när jag fått den här expressomaskinen har kaffet blivit en riktig njutning.

I början gjorde jag bara expresso men nu gör jag också cappuccino och det är riktigt gott. Maskinen har ett litet rör på ena sidan genom vilket man blåser ner ånga i mjölken och på så sätt får man varm mjölk och skum. När det är klart är det bara att ställa kaffemuggen under maskinen och köra ner expressokaffet ovanpå mjölkskummet. Efteråt strör jag lite rårörssocker ovanpå. Om skummet är perfekt så skall sockret ligga kvar ovanpå. Mums!


Rårörssockret ligger kvar ovanpå mjölkskummet.
Man rör inte om, sockersmaken kommer när man tar sista slurken!

--------------------------------
Vill man veta mer om kafferecept så kom det ut en bok 1969 med titeln "Kaffe raff". Förmodligen går den att få tag på i antikvariat eller via bibliotek.

Inga kommentarer: