fredag, september 01, 2006

p eller b

Skibentmöda — p eller b

Det är tydligen något fel på mig. Jag lyckas nämligen ofta med konststycket att förväxla dessa bokstäver. Detta händer både på tangentbordet och kanske ännu vanligare med den vanliga pennan.
Men när jag ser texten så finner jag genast felen och rättar dem.
Det som förundrar mig är att jag så ofta reflexmässigt skriver fel på dessa bokstäver.
Nu har jag för mig att jag hört att detta inte är ovanligt.

Något annat som kanske är kopplat till detta är att jag har svårt att skilja på vänster och höger. Säger någon till mig "sväng vänster" så måste jag alltid tänka efter först åt vilket håll detta vänster är.

Detta fenomen lär heller inte vara ovanligt och jag drar mig till minnes historien om kaptenen som i alla år började dagen med att i kajutan låsa upp en låda.
Där drog han fram ett papper och läste på det, låste sedan lådan.

Styrmannen som vid kaptenens pensionering fick jobbet som kapten öppnade som första åtgärd lådan och läste på papperet.

Där stod " Styrbord — höger.
Babord — vänster.

1 kommentar:

Birgit sa...

haha . Tänk Jojje jag blir galen jag ser inte ens stavfelen jag gör . jag försöker hitta dem . du hinner iaf se dem innan du publiserar dina bloggar . Jag hittar mina fel långt efteråt . men jag bryr mig inte . .

O vänster o höger ja det har jag aldrig kunnat . därför tog jag aldrig körkort .