fredag, september 08, 2006

Äppleskörd


Gröna äpplen på ett gammalt skadat träd.



Röda äpplen som är kvar i trädet efter att jag plockat.

I min trädgård står två äppleträd. De är nog planterade på 1950-talet när huset byggdes och jag vet inte vad det är för sorters äpplen. Kanske de röda heter Lobo, det har jag gissat efter en titt i en bok.

Grönt okänt vinteräpple


Men de gröna vet jag absolut inte vad de heter. De är också hårdare, antagligen en vinterfrukt.
Träden bar verkligen mycket frukt i år och fallfrukten regnade ner till glädje för äppleälskande hundar.


Äppleskörd
Här om dagen plockade jag en hel trädgårdskorg med röda äpplen, de vägde 12 kg. Men det är frukt kvar på trädet, den når jag bara med en stege.
Äpplena tog jag in och skar i tunna skivor. När jag höll på med det kom Olle och hjälpte till. Han menar att om han gör det så kommer han att bli inbjuden till provsmakning på äpplevinet.

Om han kommer och även min kompis Kjell så löser sig problemet med buteljer. Jag har nämligen inte så många att de räcker till allt vin.

1 kommentar:

Birgit sa...

MMM det vattnas i munnen . Härligt med svensk frukt . Äppelvin är mycket gott .

Nästan man vill ut o palla i trädgårdarna runt om . En del ställer ut korgar o skriver en skylt .*Varsegod ta här .* Stackars ungar det som var så mysigt o läskigt att palla frukt . o gott var det oxå*L*