söndag, september 03, 2006

Göra vin


Jättehinken där bären får jäsa först.
Obs, den röda bärplockaren, en nödvändighet om man skall plocka bär i skogen.


Torsdagen den 17 augusti 2006 körde jag ut i skogen med mina hundar för att plocka blåbär, avsikten var att få mycket bär till att göra vin på. Det fanns inte så mycket men hundarna hade kul, badade i en myr och nosade runt. Vi åkte hem med ett kilo blåbär.



Senare på dagen åkte jag hem till Olle och plockade 6 kg röda vinbär och tre kg svarta vinbär.
Tyvärr han jag inte rensa bären, de fick stå två dagar och hela köket vimlade av fruktflugor. Men på söndagen var allt rensat och bären noggrant sköljda.
Så körde jag hela rasket i omgångar i mixern för att få det ordentligt finfördelat. Hällde på 5 liter vatten som var hett. Allt fick stå till eftermiddagen då det svalnat och jag kunde sätta till 1 flaska vinjäst av portvinstyp. Så var det bara att fänta på att det skulle börja jäsa.
Efter ett par dagar hade inget hänt. Det var bara var +18 grader inne så tände jag i vedspisen och ställde den stora jättehinken strax intill. På kvällen kunde jag se att jäsningen kommit i gång.


Tillbehör man behöver för att göra vin. Jästnärsalt, jäsrör, gummikapsel och vinjäst. Vill man kolla alkoholhalt så kan man även köpa en alkoholhaltsmätare.


Två gånger om dagen rörde jag i hinken och på femte dagen dvs. fredag var det dags att filtrera. Jag hade bara en bärsil så det tog tid. Slevade upp i omgångar och hällde i silen. När det mesta runnit ur slevade jag ur silen och ner i en spann. Under tiden flög de förbannade fruktflugorna runt. Till slut tog jag dammsugaren till hjälp och sög bort dem.
På kvällen var det mesta filtrerat och de som fortfarande hade saft kvar i sig lade jag åter i silen med ett litet fat och en mortel ovanpå för att pressa ur det sista.
Nu var också den mesta saften överhällt i en 30 liters damejeanne och en påse jästnärsalt och 4 kg socker tillsatt. Men köket var en aning söligt och fruktflugorna kvar så det blev rejäl tvättning och diskning.

Damejeannen på vedspisen. Spisen är givetvis ej varm.

Damejeannen fick stå ovanpå vedspisen så att jag skulle ha koll på den, nej det var ingen eld i spisen då. Men efter två dagar kunde jag inte se att jäsningen kommit i gång, kanske sockret hade konserverat saften. Jag tätade gummikapseln på damejeannens topp genom att linda ett snöre runt den och ställde flaskan vid sidan av spisen och eldade en bras igen. Nu kom det i gång och damejeannen är flyttad till sin plats under köksbordet. Där kluckar det så hemtrevligt ibland. Om någon månad skall jag tillsätta 2 kg socker till så att alkoholhalten blir högre så som den skall vara på portvin. Sedan blir det att vänta, men framåt jul kan man ju börja kolla.

Nu är det dags att plocka äpplen och göra vin på dem. Det blir en annan historia.


PS.
Jag fick en liten specialburk av Olle som används för att fånga flugor med. Den är verkligen effektiv. Man laddar den med en lösning som flugorna gillar och så letar de sig in i den och drunknar i soppan. Receptet på botemedlet hittade jag på Anticimex sida.
Det består av 2 deciliter vinäger, 1 deciliter sirap och en enda droppe diskmedel.



Den lilla burken som fångar fruktflugor

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Lycka till med vinet, det låter spännande. Jätte bra tips mot fruktflugorna. De är verkligen jobbiga.
Maggan