torsdag, september 21, 2006

Mera vin satt!


Äpplena skärs i tunna skivor så att de blir lättare att laka ur.
I bakgrunden en full spann.
"Endast för vinberedning" står det på den, för att den inte av misstag skall bli skurspann.

Äpplena fullkomligt dräller ner från trädet med de röda äpplena. Den sorten är rätt mjölig och eftersom jag inte kommer på hur jag skall göra för att koka äpplemos så får det bli mer vin. Jag har ju två dammejanner till så får det bli så.

Det tar ett par timmar att rensa och skära äpplena och mina hundar väntar intill för att få någon liten bit. Egentligen är det rätt märkligt, de har ju ätit så mycket äpplen ute att de numera struntar i dem. Kanske det är så att när husse intresserar sig för frukterna så tor de att de är extra goda.
Det går ungefär fyra kilo äpplen i en spann och när en spann är klar så tömmer jag den i en större och häller över kokande vatten för att ta död på vildjästbakterier. När det svalnat till ca 30 grader så häller jag i vinjästen, det brukar bli nästa dag.

Under bordet står nu två trettioliters damejanner och de två tioliters väntar på att bli påfyllda. Till höger på den gula stolen står jäskärlet.


Tre dagar senare skall det silas och saften hällas på flaskorna, då skall också jästnärsaltet tillsättas och sedan det i vatten upplösta strösockret.
När detta skrivs är det klart och det är bara att vänta ett par månader då omtappning skall ske, rapport om det senare.

Inga kommentarer: