fredag, september 22, 2006

Kortvågsradio


Jag har ingen TV, istället lyssnar jag på radio.

När jag flyttade till Orsa så fick jag äntligen tid att läsa böcker. Det är något som jag inte gjort på många år. Jo jag har läste en del. Under många ensamseglingar i Bohuslän har jag slukat litteratur av det mest skilda slag. Fördelen med en bok är ju att man kan lägga i från sig den när som helst och sedan börja där man slutade.
Det går ju också att lyssna på radio samtidigt, att titta på TV samtidigt går ju inte. Därför blir det ofta att jag har radion på, gärna med någon utländsk station.

Min gamla radio hade inte så bra mottagning och den har bara FM och Mellanvåg. Jag drog visserligen en antenn upp efter väggarna men det blev ändå rätt dålig mottagning. Orsa ligger ju rätt långt norrut.
En kortvågsradio skall det vara, tänkte jag och satsade på en som hade många funktioner. Den heter Sangean och har FM, Långvåg, Mellanvåg och Kortvåg. Med radion följde en antenn som jag spännde upp tvärs över taket innomhus. Under vintern funderade jag på om inte en antenn utomhus skulle vara ännu bättre och under sommaren har planerna tagit form.


Fästet i tallen


Antennen skulle spännas mellan ett par träd och så högt som jag kunde komma med stegen, dvs ungefär på 6 meters höjd. Det var lite spännande att sätta upp den för att jag måste först såga av en del grenar i tallen som skulle vara i ena ändan. Stegen svajade betänkligt men jag tog det lungt, jag hade ju ingen lust att ramla ner.

Vid björken i den andra ändan var det om möjligt ännu osäkrare, men jag säkrade stegen längst upp med ett rep runt en gren. Där kunde jag sedan i lugn och ro stå och skruva fast vajerlåset.


Mot den lilla grenen i björken säkrade jag stegen


I varje ända har antennen en båtfjäder eftersom björken rör sig rätt mycket när det blåser. Det finns också en isolator så att det blir en antenn och inte en jordledning. Längden på antennen är ungefär 20 meter, jag har inte mätt upp exakt. Men till längden kommer nerledningen som också är en oisolerad vajer, så det blir väl omkring 30 meter.

Resultatet är bra. Jag kan höra många fler stationer och det är jättekul.

Inga kommentarer: