måndag, juli 07, 2008

Nytt öl satt

I behållaren finns ölet som inte ville jäsa.
I sejdeln, tidigare hemlagat och utmärkt öl med vackert skum.


Det vill inte jäsa

Min kompis Olle hittade en förpackning i sin källare. Hur länge den legat där visste han inte. Men det var en kartong med en ölsats av bayersk typ. Jag tänkte att jag chansar på att det fungerar.
Det var packat i en tätslutande plastpåse men så himla segt att få ut ur påsen att jag fick lägga den i kokande vatten. Så tillsatte jag socker upplöst i kokande vatten och sedan kallt vatten upp till 21 liter, precis som när jag gör öl från burksatser.
Ölsatsen låg en förpackning med torrjäst i kartongen och även den verkade hermetiskt tillsluten. Jag strödde jästen över ytan och satte på locket. Efter en vecka hade det inte kommit igång att börja jäsa, det brukar annars ta bara ett par dagar.

När jag väntat ytterligare några dagar så tog jag en hemlagad öl från källaren och hällde i den. Tänkte att det nog kunde finnas lite jästsvampar kvar i den så att det skulle göra susen. Men efter ytterligare två dagar märktes inte ett dugg.
Nu var goda råd dyra.
Jag gick till affären och köpte torrjäst och hällde i hälften av den förpackningen. Två dagar senare kom jäsningen igång.
Nu blir det spännande att se om det blir drickbart, för det är ju skillnad på jästsorter.

1 kommentar:

Birgit sa...

Öl är gott och nyttigt Ha det bra /Birgit