måndag, juni 01, 2009

Sådd


Fröer, frökatalog och odlingsbok
Det får knappt plats med någon mat på bordet.


Nu är det stressigt
Plötsligt blev det varmt och det blev dags att få frön i jorden.
Men gödsel? Var få tag i sådan till hyfsat pris.

Köpte ett par säckar kogödsel på ÖB, men det är ju mest torv i dem.
Så kontaktade jag bonden här i byn. Han kom med en halv skopa, det var mest hönsgödsel i den och den hade inte brunnit. Inte vill jag lägga det direkt på landen. Så jag gjorde en kompost. Det får ligga till nästa år, Ny kontakt med bonden. Åter en halv skopa, men nu bättre kvalite, men mycket matjord i den.
Det har legat ett tag nu, men i morse körde jag ut det och lade det där jag skall ha kål.


Gamla fönsterkarmar blir utmärkta odlingslådor

Så har jag sått i lådor
Provar med att så i ren sand. Ställde lådorna på marken och täckte med tidningar för att stoppa ogräset, Några lådor med ren sand, andra med jord och ÖBs kogödsel.

Det är några dagar sedan, men nu börjar det komma upp. Snabbast är rädisorna. Oj vad jag skall mumsa!
En skopa sand fick jag hem.
Det finns ett sandtag i byn där man kan hämta.

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Ta det lugnt Jojje, du ska orka njuta av delikatesserna också :-) Du har en energi som inte är av denna värld. Allt ser så fantastiskt ut på dina fina bilder, man blir helt sjuk. Jag saknar livet på landet mer än jag vill erkänna, tror jag.
Maggan