fredag, december 25, 2009

Julafton klar

Då var julafton avklarad.

Jag började redan kl 9 med maten. Skalade potatis, kålrot, rödbetor osv.

Så gjorde jag i ordning finsk kålrotslåda och sedan också finsk morotslåda (det är risgrynsgröt i den!).

Fixade också en potatisgratäng, med purjo och lite selleri.

På en långpannan helstekte jag potatis, lök, kålrot och rödbetor.

En hel kålrot fick koka lääänge och sedan griljerade jag den med skorpsmulor, senap och ägg.

För ovanlighetens skull tog jag inga bilder.

Långkål, dvs. grönkål hade jag gjort för några dagar sedan liksom brunkål. Däremot hade jag inte gjort rödkål, borde nog odla det. Öppnade en burk dansk rödkål.

Vid 17 tiden kom Kjell och vi drack lite skogsglögg, den är från bolaget men riktigt god.

Hundarna fick sin julklapp, en halv frukostkorv i en påse. De öppnade snabbt!

Just när vi skulle äta julbord så kom Olle, hans far Björn och sonen Erik med fru Liselott samt en vovve som hette något på T, Tintomara eller något liknande. Den var bara 7 månader så Beda satte den genast på plats.

De fick lite glögg och fick lite mat allihop. Vi delade några julöl och de som ville fick en julsnaps, det räckte till alla och blev över.

När de åkt hem så tog Kjell och jag ett par whisky och löste världsproblemen. Klockan ½ ett gick jag och lade mig. Vaknade kl 5 givetvis av att jag hade ont i halsen, för att jag snarkat. Det blir alltid så när jag druckit lite. Tog ett glas vatten och somnade om.

Kl nio var jag uppe, nästan i vanlig tid. Gick ner och tände i vedpannan. Det var i och för sig inte så bråttom för det är rätt varmt ute -5 skulle jag tro.

Så tog vovvarna och jag en kort promenad upp på lindan bakom huset och nu sitter jag här vid datan och kollar mail och sådant.

Nu har jag mat för många dagar, så det är bara att värma.

Inga kommentarer: