fredag, januari 01, 2010

Nyårs helgen

Nyårsafton
Tog jag det lugnt. Olle ringde och undrade om jag skulle vara uppe till 12 för i så fäll tänkte han och hans far Björn komma över. Det gjorde det även förra året.
De kom vid 21-tiden och hade med en flaska gott Moselvin. Olle hade tänkt på hundarna och hade med pannkaka till dem. De fick inte allt på en gång så de lämnade inte platsen där resten av pannkakan förvarades. Olles tanke var att om de blev oroliga av smällarna så skulle de avledas med pannkaka.
vid 23 tiden dök även Magnus, Olles son upp. Och så var nästan hela familjen Bengtson här hos mig. Det var trevligt.
När klockan slog 12 så lyssnade vi på uppläsning av dikten "Det eviga" i radion. Efteråt pratade vi om den. Jag menade att det känns att den är skriven i en annan tid.
Klockan var 2 när jag kröp till kojs.

Nyårsdagen

Nyårsdagen
Det är -10 grader och blåser lite snö. Vi gick upp på tunet, hundarna och jag. Det är lugnt i övrigt, inte en människa syntes och ändå var klockan 11 på förmiddagen.
Plockar lite med ved som står i en kärra på gården. Det måste in i vedboden för kärran skall lämnas tillbaka. Hundarna gillar det inte. De vill inte vara ute längre, hellre komma in i värmen. Fast värmen är nog egentligen inte bra för dem, en av hundarna fäller.

Står och tittar ut genom köksfönstret medans jag väntar på att kaffet skall bli klart. Ser på husvagnen som står där täckt av pressening. Drömmer om sommarens färder.

Inga kommentarer: