torsdag, januari 28, 2010

Vinterfärd


Min vintercykel


I mörker
Här kom lite snö, 4 - 5 cm eller så och av någon konstig anledning var de inte så snabba med att ploga vägen som vanligt. Trodde väl att det skulle komma mer under natten.
I vilket fall så skulle jag på möte, högst upp i byn. Jag tog sparken för att det är ju rätt bra före, men snön bromsade. Försökte åka i hjulspåren men såg inget. Det är ju mörkt och mycket få gatlyktor.
Tog en genväg förbi en granngård, men de hade heller inte plogat. Kämpade på och plötsligt var jag nere i ett dike. Kunde inte fatta hur det gått till. Hade i mörkret gått rakt över den väg jag skulle fortsätta på.
Kämpade uppför backarna, fick stanna lite då och då för luften räckte inte, men inte så att jag fick ta någon andningsspray. Svettig blev jag också, trots att jag tagit rätt tunnt på mig, inte tjocka vinterparkasen alltså. Men vid ansträngning och -5 så blir man svettig.
Så kom jag då fram, det tog nog 40 minuter mot beräknade 30.
Hem gick det bättre, då hade det blivit månsken och snön bromsade inte så mycket. Kollade inte klockan men gissar på 15 minuter knappt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Spark kallas för rännulv i Gävletrakten ;)
Har du börjat med vårbruket ?
Spännande å se vad du hittar på i år.