lördag, januari 09, 2010

Riktigt kallt

Fimbulvinter
-31 i morse, men det har blivit varmare är -26 nu kl 13/47
Vi är inte ute länge skall jag säga. En vovve har ju fällt vinterpälsen, troligen för att det är för varmt inne, så hon fryser ute och vill in när hon gjort vad hon behöver.
Det var +15 när jag vaknade i morse vid 7 tiden, försökte ligga kvar men det är ju bäst att gå ner och tända i pannan, blir ju inte varmare av att ligga kvar.
Var ute med två spänner aska. Jag sparar askan i två stora plåtfat, använder den om sommaren på grönsakslanden.
Men det är klart och fint och solen lyser på skogen på andra sidan dalen. Där jag bor är det skugga. Fick lite solsken på mig när jag var uppe på tunet, men det kändes ingen solvärme.
Långkalsingar gäller sedan månader och nu har jag också både strumpor och sockar på fötterna.
Om det kniper så kan jag ta på mig vindtäta överdragsbyxor, den typ man har när man åker skidor.

1 kommentar:

Caprifool sa...

Hmjo, nu är det vinter. +14 på bottenvåningen, +9 i sovrummet och fruset avlopp.