lördag, februari 11, 2012

Matlagningsdag


Bilden tagen vid tidigare tillfälle.
Denna gång använde jag två järngrytor.



Matlagningsdag

Lagat vegetarisk gulash. Den består i dag av gul lök. egenodlad potatis, dito kålrot, morötter. Så har jag i ett par burkar krossade tomater. En halv citron, veg buljongpulver och paprika. Strödde över lite idealmjöl för att binda vätskan bättre.

Det brukar bli bra.


Har också kokat råris som jag skall ha till. Riset står i koklådan.


Gulashen står fortfarande kvar på vedspisen för jag väntar tills jag blir lite mer hungrig. Tog ju en öl och ett par smörgåsar för att orka jobba.


Bakar också min grovlimpa

Får passa på när det är värme i vedspisen. Det står och jäser och skall jäsa en halvtimma till innan jag bakar ut och gör två rejäla limpor.

Det sista av julölet fick bli degvätska.


Nu är jag trött

Är faktiskt jobbigt att stå och skala potatis, även om jag har en handvevad skalare. Kålrötter skall ju också skalas, hundarna lyckliga som får dela på en.

Inga kommentarer: