fredag, april 27, 2012

Förberedelser

Boksläpp i morgon
Har hållit på sedan förra veckan med att plocka fram trädgårdsmöbler. Men det har känts konstigt när det en dag kom 2 dm snö.
Hela tiden har jag kollat på långtidsprognosen på www.yr.no  Det är den norska väderlekstjänsten och den är himla bra. De har prognoser som visar timme för timme nästan. Jag har lagt in skattungbyn och kan gå direkt dit.
Nu har de i alla fall lovat uppehåll och minst +10 grader.


I förrgår hängde Kjell och jag upp en vit lättviktspressenning. Jag hade satt upp rep tidigare så det fanns något att fästa och spänna i. I går regnade det och det blev några små vattenfickor, men det verkade funka bra.
Olle var här i går kväll och vi placerade ut stolar och bord samt pallade upp där marken är ojämn. Tre parasoller har jag ställt ut. Det får vid behov också fungera som regnskydd.


Så har vi ett gaskök som skall kunna hålla löksoppan varm. 


Utöver den blir det ju hembryggt öl, eller gott Skattungevatten.
Så tar jag fram en av de lagrade hushållsostarna jag har i källaren.
E karton med hårt Leksandsbröd, dvs kross som jag köper billigt. Inget fel på det, bara i bland mindre bitar.
Eftersom jag ju bara använder smör som nog skulle bli för hårt utomhus så har jag gjort eget Bregott. Mixade 1/2 kg smör med 2,5 dl rapsolja. Då blir det lite mjukare.


Nu skall jag skala lök och förbereda löksoppan.

Inga kommentarer: