onsdag, juli 25, 2012

Sommaren i odlingen

Sommaren 2012
Ja, är det verkligen någon sommar?
Det har varit kallt och småregnat i stort sett varje dag, även om det i dag är +20 och mulet.
Saker jag sått i landet såsom palsternacka och mangold har knappt kommit upp.
Raderna är ungefär 6 meter. Av mangolden kom upp tre plantor och jag fick så i på nytt, men även det kommer knappt upp.
Av palsternackan kom bara 5 plantor upp.
På sätt och vis är det katastrof. Men naturens makter råder.
Kanske det blir bättre nästa år när mitt läplank blir klart och vinden inte kan kyla av grönsakslandet.

Men det finns glädjeämnen
All kål verkar bli bra. Den växer och frodas och ännu har jag inte sett några sniglar.
Nu börjar också squashen att blomma, Den växer på en odlingslimpa som består at sådant som skall komposteras vilket bör ge bra näring. Nytt för i år är att jag där även odlar spagettipumpa. Har aldrig odlat den förr så det är spännande.

Gör jord
Jord gör jag genom att sålla jord som varit i dikena vid byvägarna i byn. Fick ett helt lastbilslass gratis. Det är ju en del sten i det, men den kommer till användning som utfyllnad på olika ställen.
Det är ett tungt jobb så det blir någon timme då och då. I vilket fall blir det ju billigare än att köpa säckar med jord.
Nu kommer jag att blanda i sand och kompostjord i jordblandningen så att den blir trevlig för växterna.

Sparrissäng
Eftersom den enda sparrisplantan jag har har lyckats med att överleva Skattungevintern så satsar jag på att bygga en sparrissäng. Den består av två ovanpå varandra lagda dörrkarmar som jag fyller med jord.

I skrivande stund väntar plantorna i växthuset. Även detta är spännande. Hoppas att de klarar sig. Det tar ju 2 - 3 år innan det går att skörda sparris.

Inga kommentarer: