måndag, augusti 20, 2012

Läplank

Det här var det första läplanket jag byggde.
Jag använde bakar som jag fick gratis.
Sedan bilden togs så växer det nu dalior framför samt klängrosor mot planket.
Hade satt två "Flammentanz", men sorken tog den ena.


Bättre odlingsförhållanden
Här i Skattungbyn är vi i gissningsvis odlingszon 6. Kan man få varmare i trädgården så går det ju att odla sådant som kanske bara går i odlingszon 5.
I mitt fall är det inte bara zonerna som är intressanta. Utan att de skall kunna gå att plantera ut växter tidigare och få bättre skördar, jag är ju beroende av mina grönsaker för överlevnaden.

Men där mitt odlingsland är blåser det, särskilt om våren, väldigt kraftigt.
Ett tag funderade jag på att plantera en häck, men efter att ha försökt med pilplantor så förstod jag att det skulle ta väldigt lång tid.
Byggde därför först på prov ett läplank av gamla bakar, intill min uteplats. Det fungerar fint. Hammocken blåser inte längre i kull.


Hälften klart på det nya läplanket

Odlingen krävde ett mer rejält läplank.
Kjell Holmstrand lovade att fixa virke ur sin skog.
Jag köpte först galvade spetsiga metallrörr på ÖB. Man fick 4 st för en hundring.
De bankades ner i marken och så blev det rejäla stöttor och en bräda överst för att utgöra tak.

Nu har det stått över sommaren och här om dagen kom Kjell med plankor. De är okantade, dvs sågade så att man ser barkkanten. Jag gillar det stuket.
I dag började han montera. Hittills har det gått åt 29 plankor men vi räknar med att det behövs ytterligare ett trettiotal plank. Sedan skall det bli lä vid odlingen.


Här ser man brädorna på ena sidan
De är alltså glest monterade så att vinden kan ta sig igenom och bilda virvlar.

Planket är så konstruerat att det inte är tätt. Vinden kan sila igenom. Då bildar den virvlar och effekten blir bättre än om det varit ett tätt plank.
det sitter alltså en planka på var sin sida och det är ett ca 5 cm mellanrum.
Till nästa år skall jag måla det med trätjära utspädd med linolja så att det blir en snygg brun ton. Förmodlingen sätter jag även något hönsnät på det så att bönor har något att klättra i.


Längst bort på västsidan av odlingen är läplanket
Bakom planket är beteshage med elstaket.
Allt det gröna är kål, potatis och squash samt pumpor.
Växthuset syns till höger


I planerna ingår ytterligare en bit läplank, på andra sidan om växthuset, för att det skall bli bättre lä i själva trädgården. Det kommer nog även äppleträden och jurgubbarna att gilla.

Inga kommentarer: