måndag, september 23, 2013

Husvagnen

Resa till Bollnäs

Hela sommaren har husvagnen stått på gräsmattan utanför huset. Jag har med hjälp av Olle bytt gummilister runt de tre öppningsbara fönstren. Det var nödvändig för de gamla var ruttna och klibbade fast. Dessutom läckte det vid ett av fönstren. Vi gjorde för mycket jobb först eftersom det visade sig att trät var rötskadat. Trodde att man måste ta bort alla plåtar på ena sidan, men insåg senare hur knepigt det skulle bli. Skrapade bort allt ruttet och fyllde sedan i med byggskum. Det är ett spray som bildar isolering. Det här höll på till och från hela sommaren, men till slut var det klart och vi kunde spruta silikontät över alla skarvar.
Ett fönster var kvar, men det gjorde vi på några timmar. Så kan det vara när man vet.
När allt var klart tvättade jag vagnen och vaxade sedan rubbet.
När jag var nästan klar så ramlade jag ner från stegen och slog mig rejält, men i skrivande stund är det läkt.

Gasolkylskåpet drog jag tyvärr ut och då blev det läcka på ledningen. Det vågar jag ju inte ha. I dag körde jag därför till en verkstad i Bollnäs som skall se över gasolen så att det är säkert.
Det var vackert solsken och höstfärger så det blev en trevlig utflykt. Tog ett par timmar dit, men något snabbare hem utan vagn.
Stannade vid travbanan i Bollnäs för att hundarna skulle få röra på sig. Asta kände tydligen dofter från några som satt hundra meter bort och fikade, så båda vovvarna for iväg dit och kom inte tillbaka förrän jag hämtat dem. Personerna som fikade såg en aning förskräckta ut. Inte varje dag som två svarta hundar anfaller fikabordet.

1 kommentar:

Mari sa...

Hej! Var fick du tag i gummilisterna till fönstren