fredag, oktober 04, 2013

Myndigheten för tillgängliga medier, MTM


Talbok

Jag surfade på "Konsten att leva billigt och må bra". Brukar göra det i bland för att veta vad som skrivs om boken. Till min överaskning hamnade jag här



Så jag skrev till dem och frågade hur det kom sig att de givit ut min bok utan tillstånd. Jag ville också ha en skiva att lyssna på. Här är deras svar:
----------------–

Talböcker görs enligt ett speciellt undantag i upphovsrättslagen, vilket innebär att MTM kan producera talböcker utan att först inhämta upphovsmannens tillstånd. Talböcker skiljer sig från ljudböcker på så sätt att de endast får läsas av personer som har någon läsnedsättning, som till exempel blindhet, synnedsättning eller dyslexi. Det är alltså bara en begränsad grupp läsare som har tillgång till boken.

Du hittar mer information om vår verksamhet på www.mtm.se

Jag ska se till så att du får ett exemplar av talboken!

Med vänliga hälsningar
Anna Gustafsson Chen

Myndigheten för tillgängliga medier, MTM
Box 5113, SE-121 17 Johanneshov
+ 46 08-580 02 715
anna.gustafsson-chen@mtm.se
www.mtm.se

----------------------
Nu håller jag på och lyssnar på skivan.
Det märkliga var att i förordstexterna så började jag fundera på vem som skrivit de kloka orden. Hade de kanske lagt till något. Jag blev tvungen att kolla i boken.
Jo jag hade faktiskt skrivit det själv. Det var inga ändringar. Det är bara att sträcka på sig. Bra för självförtroendet!

Inga kommentarer: