tisdag, december 17, 2013

En vanlig dag innan jul


En vanlig dag och snart är det jul
Nu är det snart julafton. Varje morgon tänder jag adventsljusen och nu lyser tre st. 
Ute är det någon grad kallt bara, som väl är, för när det regnade på snö och is så blev det såphalt, vågade knappt gå ut med broddar på skorna.
I dag har jag i alla fall sluppit att sanda. Har givit fåglarna frö och kört in ett lass ved. Tände i pannan, men eftersom det inte är så kallt så räcker det med en brasa. Finns ingen anledning att elda mer. Jag har mellan 18 och 20 grader inomhus och det är tillräckligt.

Har börjat fundera på julmaten
Måste nog köpa en stor kålrot att ha till min vegetariska skinka, de jag har är för små. I övrigt blir det väl vad jag har. Brukar köra in i ugnen en del rotfrukter på en långpanna. Penslar dem med olja/soja. Brukar bli gott. Har en glögg som är oöppnad, den blir bra att starta med. 
Julölet står i källaren och blir färdigt precis i tid.
Kjell kommer väl som vanligt och sedan kanske Olle, hans far Björn och Magnus dyker upp. Det brukar bli trevligt.


1 kommentar:

Anna Maria sa...

Vegetarisk skinka låter intressant trots att det just nu är "juli" och inte "jul". Vad innebär det och hur kan man tillaga det? :)

//Mia