söndag, december 08, 2013

Sjutton också

17 också

Här om dagen kom det 40 cm snö. Faktiskt den första på säsongen. Men det blåste rejält och snön packade och var tät och hård att skotta. Man fick nästan skära ut den.
Efter att ha skottat gångar till vedboden och källaren gav jag upp. Infarten fick vara.
Gick upp till grannen som har en traktordriven snöslunga och frågade om han inte kunde göra två 4 meters drag med slungan. Det skulle underlätta.
Men han hade så mycket att göra, sa han. Kanske han skulle kunna till kvällen. Jag bor 100 meter från honom.

På eftermiddagen och kvällen hade jag ont av min astma. Jag har något som kallas köldastma. Luftrören blir irriterade av kall luft.
Det sved i luftrören och kändes som om jag andades genom ett metallrör.
Morgonen därpå upptäckte jag att den kärlvidgande medicinen var slut i förpackningen. Jag hade andats in bara luft. Inte konstigt att det var irriterat i lungorna.

Dagen därpå när jag medicinerat som vanligt, men nu med en ny förpackning, gick det lättare att skotta rent vid infarten. Grannen såg jag inte till. Kände mig lite sur för att jag inte fick hjälp, men han kanske hade andra problem. Ingen idé att bli förbannad.

Inga kommentarer: