fredag, juli 21, 2006

Min älsklingslasagne




Jag kom över en eldfast glasform på en auktion nyligen. Den var perfekt att laga Lasagne i.
Jag brukar göra dubbel sats så att det blir över att frysa in. Samtidigt som jag gör lasagnen så kokar jag råris, för det är så himla gott till och så suger de upp lite av såsen.



Här följer grundreceptet, men man kan ju komplettera lite om man vill, själv har jag mer morötter och ost än vad receptet rekommenderar.

Lasagne, vegetarisk

Recept 4 portioner

  • 3 gula lökar
  • 1 – 2 vitlöksklyftor
  • 1 morot
  • 2 matskedar olja
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 matsked örtsalt
  • 1 tesked Sambal Oelek (chili pasta)
  • 1 burk (500gram) Keso
  • 4 dl riven ost
  • 12 lasagneplattor
  • Skala och hacka lök, vitlök och morot fint.
  • Värm oljan i en gryta och fräs det hackade.
  • Häll i tomaterna.
  • Krydda och låt såsen puttra på svag värme under lock i 15 minuter.
  • Smörj en ungsäker form och bottna med lasagneplattor. Varva sedan sås, keso, riven ost och lasagneplattor. Avsluta med ost.
  • Grädda i ugn i 225 grader i ca 30 minuter
  • Servera med råris och sallad.

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Det där lät väldigt gott, Jojje!! Ska pröva ditt recept nästa gång vi gör Lasagne. Men det blir inte förrän vädret svalnar av. Kan inte ens tänka mig att sätta på ugnen just nu :-)
Ha en trevlig helg, vännen!
kram
Maggan