onsdag, juli 19, 2006

Nu vill man bara vara ute

Det känns inte roligt att sitta vid datorn, ändå har jag mycket som jag borde skriva. Men just nu vill jag bara vara ute. Det andra får vara tills det blir vinter och kallt.
Kommunens skogsarbetare kom och fällde lite träd hos grannen och på ödetomten intill. Det skall visst gå djur där sedan.
Själv har jag ved som jag snart måste kapa upp och lägga in i vedboden, men det har varit så mycket annat att göra först.
Jag föreberder mig för vinterkylan. Alla fönster i huset har jag nu tätat med lister, det fanns ju inget så det var dragigt. Så har jag satt upp hyllor och gjort en liten verkstad i pannrummet, måste bara få till en liten vägg där så att det inte blir dammigt när jag tar ut askan. Där skall upp en vägg också samt någon sorts dörr.
Flera fönster var skadade och på vissa ställen fattades det en ruta. Jag reste in till Mora och glasmästeriet. Det tog dem tre timmar att byta ut allt och nu är det på plats.

Var annan vecka går jag på auktion och kommer alltid hem med något bra. Plastmattor vill ingen ha, jag köpte en hel hög för tjugo kronor, de blir bra för hundarna att ligga på. En ryamatta fick jag gratis och den skall hundarna få att ligga på i bilen när vintern kommer.

Potatisen har kommit upp genom halmtäcket och det skall bli spännande att se hur den utvecklas. Halmen fick jag gratis, störarna och nätet runt om hade jag och sättpotatisen fick jag också gratis. Detta passar mig fint, jag behöver ju leva billigt.
Matkällaren i huset har jag städat och målat vit, liksom rummet utanför. Nu skall jag bara spika upp hyllor i matkällaren och dra in ljus. Det saknas inte arbetsuppgifter som måste utföras nu när det är varmt och skönt.

I morgon fyller den äldsta hunden 6 år, då skall vi ha fest. Jag har redan köpt ett paket med grillkorv. Jag skär dem i småbitar och gömmer på olika ställen, sedan får hundarna leta. Det är det roligaste de vet. Det blir min födelsedagspresent.

Inga kommentarer: