tisdag, juli 25, 2006

På gång trots hetta

Äntligen har jag kommit i gång med att börja skriva igen. Kanske kroppen börjar vänja sig vid att det är 30 grader i skuggan. Ibland har jag bara suttit i skuggan och tittat ut över tomten, utan att orka göra ett dyft.









Potatisen växer och reser sig högt ur halmen. Det skall bli spännande att se hur den blir. Jag har inte täckt över något, i normala fall brukar man ju kupa, dvs lägga över jord så att det skall bli mer potatis och kanske också för att de inte skall bli gröna. Nå ja, jag får ge mig till tåls.







Hittade ett gammalt tält i gratislådan på auktionen. Jag tänkte att det var kul att se hur det såg ut och har satt upp det i trädgården. Det är av en mycket enkel konstruktion, inte alls som dagens moderna tält. Det har visserligen golv och ett litet myggnät vid ena åsen men i övrigt ej så mycket mer. Det fanns tältstänger i trä men pinnar fanns ej, så jag tog några som var till tomaterna och bankade ner, det fungerade. Det luktar också förfärligt starkt om tältet av något imprengeringsmedel. Det får väl stå uppe ett tag så kanske det dämpas. Hundarna undersökte det men kom snabbt ut, de har ju utmärkt luktsinne. Tänk, det var precis sådana tält som min far hade på 1930-talet när han var på scoutläger! Det lär finnas en sovsäck också i auktionsladan, jag har bett Kjell att ta vara på den. Det kan ju vara kul att ha något tidstypiskt. Vad jag skall ha det till, vet jag inte ännu. Kanske jag sätter upp det vid vägen med en skylt, "att hyra"!





Jag har äntligen fått fram mina gamla vindamejanner. Jag har två stycken som rymmer 30 liter vardera och två som tar 10 liter. I källaren hittade jag också gamla svagdricksankare, en tioliters och tre femliters. Vad vackra de är!

Nu funderar jag på att göra vin. Jag vet ett ställe med massor av svarta vinbär där jag får plocka gratis. Men Svarta vinbär blir nug för starkt i smaken så jag skall väl kolla var jag kan få fallfrukt av äpplen och späda. Det skall bli kul, hoppas att det blir gott. Jag har ju nu en utmärkt källare att förvara vinet i. Jag har inte gjort vin sedan 1960-talet så det blir roligt att pyssla med detta till vintern.

Så håller jag på och försöker få ordning på sajten fattiga.nu. Den har legat nere för den har troligen blivit hackad. Inte kul, det är andra gången jag råkar ut för hackers. Nå, det har det goda med sig att jag tvingas att läsa in manualer och hålla stenhård koll på hur jag skall kunna förhindra sådant här. I skrivande stund är inte sajten uppe än, men det ordanr sig väl om ett par dagar. Det värsta jobbet blir att skriva in alla texter igen. Hoppas bara att orken hänger med i hettan!

2 kommentarer:

Margareta Hultgren sa...

Minns de där tälten fråm scoutläger i börja på 60 - talet. Lukten satt i kläderna när man kom hem :-)
Maggan

Birgit sa...

ja tältet ger mig verkliga barndomsminnen . minns jag hade en grön skitvarn träningsoverall o en sovsäck allt luktade pecka . men nu känner jag denna doft bara att se detta gamla fina tält ..