tisdag, augusti 08, 2006

En påse frö
















Mitt sagoslott, hundar och blomster. Den märkliga figuren är en trästubbe som liknar en bläckfisk.


I våras köpte jag frön, det blev tomater och busktomater, samt en påse Sommarblomster. Tomaterna drog jag upp avklippta mjölkkartonger med såjord men sommarblomsterna såddes direkt på växtplatsen. Det var en bit av gräsmattan ca 60 cm x 1 meter. Jag grävde lite och sådde direkt.
Tomaterna var ett bekymmer. Jag vågade inte sätta ut dem av rädsla för nattfrost, så de kom ut sent och hade blivit tilltufsade. Dessutom slarvade jag. Där de skulle växa myllade jag bara ner lite halvrutten kompost men ingen gödning, sådant straffar sig. Bara några få har tagit sig, men tomater blir det ändå.

Däremot Sommarblomstren tycks ha klarat samma behandling utan problem, de fick inte ens kompost. Där är i dag ett fint land. Till nästa vår skall jag nog utöka det för det är så roligt att titta på det och det står alldeles intill tomtgränsen och ger lite elegant skimmer över huset.
Hundarna poserade villigt för bilden.

1 kommentar:

Birgit sa...

En underbar bild på dina djur o ägor . Jag längtar ibland till jorden att gräva i . Tur jag har min lilla balkong . men min blommsterkrasse börjar att se för eländig ut . ett tag var den så vacker . men men . så är det antagligen så lyckas man eller inte ..