torsdag, augusti 10, 2006

Jävla myndighetsfasoner

Nu blir jag sur! Och mest sur är jag över att myndigheterna tar till tvångsmetoder när det inte behövs.


Här om dagen fick jag ett meddelande från sotaren att han skulle göra Brandskyddskontroll. Det lät i och för sig bra, men det kostar pengar och jag har faktiskt jäkligt ont om sådana. Dessutom är ju sotaren här två gånger om året och sotar så han känner ju till både min vedspis, pannan och öppna spisen.
Så varför skall han nu göra detta? Givetvis för att tjäna pengar.
Sotarna har ju fått allt mindre att göra sedan folk börjat installera solfångare, bergvärme och värmepumpar så nu har sotaren hittat en annan födkrok med hjälp av myndigheterna.

Det finns ju också folk här i trakterna som sotar själva. Myndigheterna var tvugna att ge folk tillstånd till detta för det hade nog blivit folkstorm annars. De som sedan många år eldar med ved känner sina skorstenar och eldstäder ordentligt och vet hur de skall elda för att inte få soteld. Men de snuvar sotaren på pengar.

Räddningsverket har nu kommit sotarna till hjälp genom att utfärda en föreskrift där folk uppmanas att undvika olyckor genom att låta sotaren kolla hur det är med branskyddet.

En gammal man här i byn berättade att han fått ett brev om Brandskyddskontroll. Han var minst sagt oroligt, speciellt med tanke på att han hade så lite pengar.
- Hur skall jag kunna betala sådant, sade han.

En annan person berättade för mig att till honom är det ingen ide att sotaren kommer.
- Jag har sotat i alla år och kan både sköta eldningen och skorstenen. Hit kommer de inte!
Han har förresten inte heller någon soptunna. Varför skulle han ha det? Allt som inte går att elda eller att ta tillvara på på annat sätt samlar han i en kasse. Det blir en om året. Den tar han med själv till kommunens anläggning.

Avgiften för Brandskyddskontrollen skall finnas på kommunens hemsida. Jag gick in på Orsa kommun, inte fanns där några uppgifter om vad sotning eller brandskyddskontroll kostar. De fick ett mail!

Så ringde jag till Räddningsverket för att få reda på hur det går om jag vägrar att låta sotaren göra kontrollen.
- Det finns inget straff sade handläggaren, men man kan stödja sig på en förordning som innebär skydd mot olyckor och då är man tvingad att släppa in sotaren. Polisen kan i sådana fall hjälpa till.
Handläggaren påstod, utan att kunna verifiera det, att det hänt en gång att en gammal man vägrat att släppa in sotaren och att polis då tvingats att belägga mannen med handbojor när de kom in i bostaden.
Tacka för det,säger jag, ett sådant brott mot hemfriden. Klart att gubben blev upprörd.

Jag tycker att Brandskyddskontrollen är verkligen i onödigaste laget.
Det är med den som med soptömmningsmonopolet.
De skall hämta sopor fastän man inga har och avgift skall man ändå tvingas att betala.
Fy fan för sådana korkade myndigheter!

3 kommentarer:

Affe sa...

Stolligheter verkar det finnas hur mycket resurser och tid för som helst..

Min kompis har ett landställe han inte varit på i flera år pga sjukdom.... inte en sopa eller dasstunna... men hämtar det som inte finns det gör dom...

affe

Birgit sa...

myndigheter gör som de vill . så är det o så har det alltid varit . hemskt detta

Anonym sa...

Bönder bönder, dumma jävlar, ni förtjänar att bo där ni bor. HAHAHA.