torsdag, april 26, 2007

Ögonbesvär

Var hos ögonläkaren




Anledningen till besöket var att min syn på vänster öga har försämrats. I höger synfält är det dimmigt.

Detta klagade jag på för några år sedan och var på sjukhus där de satte fast näthinnan med laser, men dimsynen har bestått.

För ett halvår sedan tyckte jag att det blivit värre och det värkte i bland i ögat. På vårdcentralen skulle de ordna en remiss och det tog grundligt tid trots att jag lämnat dem kopia på journalen från Sahlgrenskas ögonklinik. När jag påminde så fick jag först besöka vårdcentralen som tittade och väl inget begrep, men de sände i alla fall en remiss till Moras ögonklinik och det är där jag varit i dag.


Det dimmiga ögat

Det visade sig att jag hade betydligt högre tryck i mitt vänster öga, 32 mot 18 på det högra så jag blev ordinerad Xalantan droppar som skall sänka trycket.
De upptäckte också en liten blödning i ögat.



Dropparna som skall sänka trycket

Vidare hade jag en svag antydan till grön starr, inget vidare!
För att kunna kolla detta så skall jag komma tillbaka om en månad då förhoppningsvis även ögontrycket har sjunkigt. De skall då göra någon sorts undersökning med datorhjälp som skall fastställa om jag har grön starr. Det är något som man inte kan operera men man kan visst bromsa det med någon medicin.

Tydligen är det ärftligt, min äldre syster har samma åkomma. I dag finns det så fina diagnosmetoder att grön starr kan upptäckas tidigt och därför bromsas. Alla borde gå och kolla ögonen.

Inga kommentarer: