tisdag, juni 03, 2008

Bråda tider

Nu är det bråttom
Vid månadsskiftet maj-juni är det bråttom om man är odlare. Fröer skall i jorden och ved skall hanteras. Just nu är det också väldigt varmt, jag svettas och sliter.


Jag eldar ju med ved och köper ved från en person här i byn. Har fått prima björkved som nu ligger och torkar i väntan på att jag skall hinna lägga in den i vedboden.



Apropå ved så var jag i Karlstad häromdagen och köpte en begagnad ackumulatortank. Den skall kopplas till mitt uppvärmningssystem så att det blir jämnare värme. Skall försöka få tag i en tank till men då med solslinga i, eftersom jag planerar att sätta solfångare på taket. Då kommer det att gå åt mindre mängd ved och uppvärmningen blir billigare och mer miljövänlig.



Har haft ett litet land med blommor vid vägen. Detta har jag nu gjort lite större och dessutom hägnat in med stenar. Så har jag sått lite olika sorters blommor där. Det blir fint när de kommer upp. Tillfälligt finns där ett hönsnät som förhindrar att hundarna trampar i det sådda.



Sallad sådde jag för någon vecka sedan och den börjar redan komma upp. Det är +10 grader i jorden enligt jordtermometern så det går bra.
I dag skall jag så så mycket jag hinner i det stora landet. Skall bara dra undan halmtäcket först. Det blir Mangold, morötter och palsternacka samt olika sorters bönor.
Hinner jag skall jag lägga potatis också.

Inga kommentarer: