måndag, juni 30, 2008

Eldat i spisen

Jo, jag har eldat i vedspisen, mitt i sommaren !

Det är nämligen så att när jag lagar mat så gör jag storkok och lagar många saker på en gång. Min lilla elspis har bara två plattor och förresten kostar el pengar. Veden jag eldar i spisen med har jag faktiskt fått gratis, och på en vedspis får man plats med 4 - 5 grytor samtidigt.
Denna gång kokade jag kikärtor, bruna bönor och vita bönor. Kikärtorna skall jag ha till att göra hummus med och de bruna bönorna skall liksom de vita ingå i sallader. De vita var stora och jag kokade dem med krossade tomater och lite vitlök för att få smak.
Som vegetarian är det viktigt att äta bönor för det är den proteinkälla man har.

Visst blev det varmt i köket men jag hade dörren öppen så att det blev uthärdligt.

När jag ändå höll på så passade jag på att sätta öl. Det finns knappt en back kvar i källaren och det tar ju ett par veckor innan något nytt blir drickbart.
Jag hade en ölsats som jag fått av en kompis. Innehållet var verkligen trögflytande, jag blev tvungen att lägga påsen i kokande vatten för att lösa upp malten. Sedan löste jag 2,5 kg socker som skall till för att jästen skall få något att jobba med.
Det följde med en påse trorrjäst och i morgon blir det spännande att se om den jästen var ok. annars får jag väl skaffa någon annan.

Apropå att jäsa så har jag nu även gjorte ett försök med lingonvin. Har aldrig provat med det tidigare. Det var näst intill omöjligt att få igång jäsningen. Lingon innehåller nämligen ett naturligt konserveringsmedel. Hur som helst så satte jag damejannen i växthuset och där är det varmt när solen skiner. I går hörde jag det första klucket. Hoppas nu att lingonvin blir gott. Annars blir det att blanda det med äpplevin eller något liknande.

Inga kommentarer: