söndag, mars 29, 2009

När kommer våren?

Nu är jag trött

på snön. Det är över en meter högt med snö på gården och snövallar överallt.
I går kom det en dm nysnö. det är en snörik vinter detta.
När detta skrivs har vi passerat vårdagjämningen och gått över till sommartid. BAH! Vadå vår och sommar? Det verkar avlägset.
I Ore älv är vattenståndet säkert 80 cm under det normala. Att det är något vatten över huvud taget beror nog på att kraftverket i Noppikoski släpper igenom vatten för att kunna producera någon elström.
Undras hur det bli när all denna snön smälter. Går det för fort så fylls magasinen direkt och det blir en vårflod utan dess like.

Jag längtar till våren kommer hit så att jag kan hämta husvagen. Det är ju saker som måste göras i den innan den skall ut på provtur. Men som det nu är kan jag ju inte parkera den någonstans på tomten.

I går var jag i alla fall och fotograferade något spännande. Här i byn finns nämligen ett träd som håller stenkastande jättar borta. Men trädet föll för åldersstrecket och däremd var kyrkan åter hotad av de jättar som trädet skyddat emot.
Men, byborna har ympat skott från det gamla trädet på en ny björk och till min glädje har dessa tagit sig. Läs mer om detta här

Inga kommentarer: