lördag, april 04, 2009

Bort med kärnvapnen !


Demonstration i Orsa den 4 april-2009

Kärnkraft och kärnvapen hänger ihop!

Jag har lite då och då varit med i olika fredsdemonstrationer. År 1983 var Ronald Regan president i USA och då ville de sätta ut en massa kärnvapen robotar i Europa. Det kändes verkligen otäckt med den massiva upprustningen.
Jag gick samma år på en kurs i Skattungbyn i Orsa och vi ställde oss på Slipstenstorget i Orsa och sjöng fredssånger på lördagarna. Vi kunde ju inte göra så mycket, men tillsammans med alla andra i världen som protesterade så var det ju alltid något. Som bekant så drogs planerna in.
I dag har jag varit på samma torg och protesterat igen. Vi vill ha en kärnvapenfri värld!

Nu vill USA ställa robotar och radaranläggningar i Polen och Tjeckien. Det är ju inte klokt. Tänk vilket elände det kan bli av en enda kärnvapenexplosion.
Jag minns den vårdag 1986 när jag kom ut på trappan vid det hus jag då bodde i. Fåglarna sjöng och gräset var grönt, men jag kände mig ändå väldigt olycklig.


Tjernobyl

Anledningen till detta var det stora moln med radioaktivitet som hade spridits över Sverige på grund av olyckan med kärnkraftverket i Tjernobyl. Det var ju på sitt sätt jämförbart med en detonation av en kärnvapenrobot.

En del påstår ju att kärnkraftverk är ofarliga och att de är så miljövänliga och menar då att de inte släpper ut koldioxid. Men de släpper ut radiaktiva gaser. Varför har de annars skorstenar?


Vårt uran kommer från Uzbekistan där det råder diktatur och folk tvångsarbetar med uranbrytning. De får sjukdomar, cancer och annat elände. Men detta talar kärnkraftsvänner tyst om.




Det här är en bild efter atombomben över Nagasaki.

Plutoniet som är en restprodukt i kärnkraftsverken blir till bomber. Dessa måste skrotas!

Inga kommentarer: