tisdag, augusti 18, 2009

Snigelinvasion



Är det snigelinvasion i år?
I mina grönsaksland är det hål i alla blad utom i grönkål och fänkål, (den senare har inga blad).


Fullständigt söndertuggade kålblad

Här är fienden

En dag när det var uppehåll i allt regnandet så spred jag ut träaska över alla plantor. det kryllade av sniglar på kålplantorna. De rullade ihop sig när de fick aska på sig.
När jag var nästan klar så började det regna igen och jag tänkte att det var ogjort arbete, men senare har jag sett att det faktiskt fungerade. Har bara hittat någon enstaka snigel.

Den lade sig genast på rygg


Men var kommer de ifrån? Jag har aldrig haft sniglar här förrut och absolut inte i sådana mängder.
Nå ja, jag vet ju nu hur de skall bekämpas. Träaska är ju också bra för kålen och i morgon blir det uppehåll i regnandet. Då kör jag en ny askomgång.

Inga kommentarer: