fredag, september 24, 2010

Intervjuvad i Dalademokraten

SD kommer att få svårt att få ihop folk
Dalademokraten: 2010-09-24

I Skattungbyn gläds Miljöpartisten Göran NK Torin åt partiets framgångar på både riks- och lokalnivå. Han var med och grundade Miljöpartiet och har arbetat både bakom kulisserna och som folkvald politiker.
- Mitt hjärta klappar för det här, säger han.

Göran var med från start och engagerade sig redan i det som skulle utvecklas till Miljöpartiet: Aktionsgruppen för ett framtids- och miljöparti.
- Jag var inte speciellt politiskt kunnig
- jag var ganska trött på politiska partier över huvud taget - men där fanns alla möjliga personer som tänkte och tyckte som jag. Det var väldigt nyttigt, säger Göran NK Torin.

Han arbetade i första hand inom partiet, bland annat med att registrera medlemmar. Han var också med och startade upp Miljöpartiet på flera orter.
- Jag jobbade nästan ihjäl mig. Det var en av anledningarna till att jag flyttade till Skattungbyn.

När jag kom hit och gick kursen 1983 (i ekologisk odling och hållbar livsföring, red. anm.), så var det precis som att hamna i partiets politik i praktiken, berättar han.

Göran hade då egentligen tänkt att sluta engagera sig politiskt, men han drogs med av partikamrater. Efter att han under en tid bott på andra orter, kom han tillbaka till Skattungbyn och gick med igen.
Den här mandatperioden blir dock hans sista som aktiv politiker.
Göran tycker att det är roligt att ha följt med på Miljöpartiets hela resa och sett stödet öka.
- Det är kul, det här. Nu verkar det också som om vi får två mandat här i Orsa.

Läs resten, klicka här!

Inga kommentarer: