torsdag, september 09, 2010

Mediciner och biverkningar



Man blir sjuk av mediciner
Gulli fick epelepsi och blev förd till sjukhus. Hon medicinerades och blev till slut helt dement. När man trodde att hon skulle dö så tog man bort medicinen. Då frisknade Gulli till.
Detta kan man läsa om på SVT. Länk


Min egen sjukhistoria
I många år har jag ibland känt mig lite tungt att andas när det varit rått och fuktigt. Hjälpte med en wisky, eller någon inhalering med Ventoline. Inga biverkning såvida jag inte tog för mycket wisky ;-)
Så fick jag problem med ena ögat. Glaukom sa vitrocken och ordinerade ögondroppar. Efter ett tag blev det tungt att andas och jag tog kontakt med annan läkare dvs vårdcentralen. De kollade om jag hade KOL, men icke! Måste vara astma. Fick två sortes inhalationsjox varav den ena är kortison.
Så har jag hållit på i tre - fyra år nu, tills jag läste på biverkningar.
Ögondroppar kan ge astma! Kvittar i stort sett vilken sort de givit mig, astma är återkommande.
Men nu kommer det intressanta.
Jag får ögondroppar för att hålla nere ögontrycket, men kortison höjer det!!!
Rundgång, eller moment 22 skulle man kunna säga.

Inga kommentarer: