lördag, oktober 09, 2010

Hösten




Hösten är här
De senaste dagarna börjar det kännas trögre om morgonen.
Jag sover längre, går inte upp förrän strax efter 8. Möjligen beror det på att jag kommer i säng senare. Brukar kolla på någon av mina DVD-filmer, I går var det "Fången på Zenda" med Peter Sellers. Han är ju kul. Först gången jag såg den filmen var på bio för många år sedan, då var det Danny Kay som spelade i den om jag inte minns fel.


En anledning till att det inte är så kul att gå ur sängen är ju också vädret. De senaste dagarna har det varit dimma och råkallt. eldar förresten i vedspisen hela dagen. Har gjort så rätt länge nu. det går ju bra med den ända tills det blir riktigt kallt, då får det bli vedpannan i stället.



Tomaterna ville inte mogna i växthuset, trots att jag under 14 dagar haft på ett värmeelement där. Nu har jag tagit in alla och hängt dem i köket. Det var svårt att hitta ställen. Det hänger tomater överallt, i bordslampan, i fönstren, vid diskbänken och intill vedspisen. De mognar allt efter som och jag frossar i tomater.


Går min timslånga runda på skogsvägen till Skogmans nästan varje dag nu. 10 gånger på 13 dagar, när jag inte tar den turen så blir det en kortare som tar ungefär en halvtimme. Hundarna är naturligtvis stormförtjusta och jag får allt efter som bättre kondition. I början brände det i luftrören efteråt, men det är borta nu. Nåja, jag går ju inte fort. Det sker i lagom promenadtakt med lite korta stopp för att locka in någon hund. Min joddling verkar vara effektiv för varken björn eller varg har synts till. Däremot såg jag en räv en gång och så har ju hundarna lyckats med att jaga i väg någon katt.

Nästa vecka vågar jag mig inte ut på skogstur för då är det älgjakt och mycket oro i skogen, men jakten tar nog fort slut för de får bara skjuta två djur. Det är visst så väldigt lite älg numera. enligt jägarna beror det på att vargen tar kalvarna. Den allt större vargstammen måste ju ha mat.

Inga kommentarer: