tisdag, mars 22, 2011

Utomjordingar

Utomjordingar


I min barndom lyssnade vi på en radioserie som hette "Pelle Krikonkvist" Han bodde i stlhmstrakten och familjen fick en kväll besök av en farbror från den främmande planetet Epaminondas. Nu behövde de hjälp och Pelle och hans föräldrar följde med i rymdfarkosten dit. Epaminondas hade en ljus och em mörk sida. De som bodde på den ljusa sidan hade en kopia av sig själva på den mörka sidan (ingen visste vad rasism var på den tiden). I vilket fall blev Pelles mamma kidnappad av en man som var mörk och en kopia av Pelles Pappa. Men man hade avskaffat krig på Epanimondas. I stället avgjordes alla tvister genom att man spelade kula. Detta var ju Pelle en hejare på och han vann tillbaka sin mamma.

Det finns en bättre beskrivning här!


Sedan dess tycker jag att SFI är intressant.

Har läst många böcker av AC Clarke, 2001 t.ex Har även filmen 2001.

Men min älsklingsbok är "Liftarens guide till galaxen" Det är en fantastisk bok, kan rekommendera läsning. Filmades för tv i england och senare för Walt Disney. Jag har givetvis båda. Men boken är bäst.


När jag ändå skriver om detta så finns det ju Star Wars som också är SFI. Har flera av de filmerna och tröttnar inte på dem.


Förresten har männsikan alltid fantiserat om andra världar. CS Lewis skrev på 1940-talet "Utflykt till tyst planet" och så har ju givetvis Jules Verne varit inne på liknande tema.

Undras om jag delar denna fascination med någon annan.


Inga kommentarer: