torsdag, mars 15, 2012

Ögonsjukvård

Har inte råd
När man har lite pengar så är det dyrt att vara sjuk. Säga vad de vill om högkostnadsskydd.
Jag har glaucom (grön starr) på ett öga.
Tidigare kostade ett besök hos ögonsköterska 65:- för pensionärer.
Ögondoktorn kostade 150:-
Men landstinget i Dalarna måste spara pengar och då får pensionärerna vara med och betala.
Ögonsyster kostar nu 100:- och doktorn 300:-
Det gör inget, man kommer fortare upp i högkostnadsskyddet säger de, samtidigt som de givetvis har höjt även det.

Men det är inte nog med detta.
Skattungbyn har dåliga förbindelser med buss. Som jag iofs får åka gratis på om jag visar upp kallelse till ögonvård.
Ögonsjukvården är i Mora och dit åker jag i egen bil, tre mil en väg. Passar på att göra andra ärenden i Mora samtidigt.
Men nu har jag blivit kallad till Falun, över 20 mil.
Landstinget anser att jag skall åka buss. Tydleigen även om jag skall övernatta.
Egen bil ersätter de inte längre för.
Nu fajtas jag med landstinget.
Läs mer i Dalademokraten

_________________

Inga kommentarer: