lördag, mars 23, 2013

Astmamedicin


Slutat med medicin nästan!

Jag har ju lite köldastma. Det innebär att det piper i mina luftrör när jag får i mig kall och fuktig luft.
För att motverka detta skall jag andas in Oxis två gånger om dagen. Men jag skall också andas in Pulmicort, dvs kortison.

Jag har en PEF-mätare. Den blåser man i och kan se vilket värde man får. I mitt fall ungefär 550. Är det lägre så beror det på att lungvolymen minskat. Nu har jag kolla både innan jag tagit medicin och efter. Det är ingen skillnad.

Medicineringen fungerar bra så till vida att det lossnar slem. 
Har nu hållit på med detta i flera år och också sett vilka biverkningar det för med dig.

Värk i leder, speciellt i händerna, Och dessutom har jag tvingats att ta Oxis extra gånger om dagen. Trots detta piper det i luftrören när jag lägger mig. Det verkr som om medicinen även skapar slem.
Känner mig också mossig i huvudet.
Vidare är jag flåsig. Orkar ju inget. Kan ju bero på min vikt men jag är inte övertygad om det.
Så för femtioelfte gången slutar jag tvärt. Det har gått bra i varje fall de två veckor som jag hållit upp. Ändå är det -10 ute när jag går på hundpromenad.

I morse upptäckte jag också något märkligt.
Jag har ju exem i ansiktet. Det verkar som acne men blir torkade flagor som kliar. Det har slutat klia. Undras om det hänger ihop med medicinen?

Inga kommentarer: