lördag, mars 23, 2013

Bromsbyte



 Bromsbyte

Under lång tid har det varit någon sorts vibrationer i framvagnen på bilen. När jag bromsat har pedalen åkt upp och ner och det har känts som om jag körde på ett tvättbräde.
Min kompis Olle Bengson lovade att fixa det åt mig. Men här finns ju inget garage att stå i så han gjorde jobbet utomhus i mitt pallgarage.
Så blev det en lång period när det var 15-20 grader kallt även på dagen sådet fick vänta. Under tiden har jag varit billös, kan man säga. I och för sig bra för ekonomin för jag har inte kunnat åka och handla.
Det har ju inte gått någon nöd på mig för jag har alltid ett par tre månaders behov i källare och skåp.


Men så blev det varmare, bara -10 och Olle satte i gång.
Han hade stora svårigheter med att få loss bromsskivan på vänster sida, som han började med. Värmning med gas och slag med slägga vann till slut över naturkrafterna. När jag såg skivan så fattar jag vilken tur jag haft. Den var ju delvis så sönderrostad att det kunnat bli katastrof.

När nya bromsskivan var på plats så måste det ju till även hela bromsklotsen (heter det så?).
Är ju ingen idé att sätta gamla ojämna grejor mot en sprillans ny skiva.


När vänster sida var klar fick han backa ut och köra in så att det blev plats att jobba även på höger sida.
Nu är det ju bytt även där. Det enda jag kunde vara behjälplig med var att trycka på bromspedalen så att Olle kunde släppa ut luft i bromskretsen.

Efer ungefär en månad har jag nu en bil med nya bromsar. Kändes underbart när jag körde in till Orsa här om dagen.

Nu återstår att få en tid för besiktning. Men oj vad det var krångligt. Man måste gå in på olika hemsidar och den närmaste tid jag hittat är i augusti.

Inga kommentarer: