söndag, juni 11, 2006

Potäter och tomater


Det ser ut som en hage, men är faktiskt ett potatisland. Så här kan man odla potatis utan att gräva. Jag lade ut fem rader med potatis och täckte dem sedan med halm. När potatisen kommer upp så lägger jag på lite mer halm i stället för att kupa med jord. När de är klara och skall skördas så är de rena och fina. Metoden kallas täckodling.
Halmen multnar och maskarna gör om den till matjord. Nästa år är här jätte fin mull att så annat i.
Hagen då? Jo, hundarna gillade att ligga på halmen och för att de inte skulle förstöra så gjorde jag den här provisoriska hagen. Det är ett nät runt det hela. Givetvis kan de hoppa in, men de gör de inte.

Så var det dags att plantera ut tomater. jag har väntat länge för det brukar komma "Järnnätter" med frost vid denna tid. Men nu är det värmebölja och den 11 juni så nu skall de väl klara sig. Jag har dragit upp två sorter, en vanlig tomat och en busktomat. Det blev ett trettiotal plantor. Som krukor har jag använt avskurna mjölkkartonger och det har fungerat bra, De senaste två veckorna har tomaterna varit ute i solen för att vänja sig.
I dag har jag planterat dem längs med husets södervägg. Stödpinnarna räckte inte till alla, men det är ju ingen brådska, de måste ju växa till lite.
När detta skrivs så har jag vattnat för kvällen. Det skall bli spännande att se om de tar sig.
Har jag tur så kan jag vada i tomater.

1 kommentar:

Margareta Hultgren sa...

Lycka till med dina odlingar, det ser fint ut och kommer säkert att ge bra tillbaka.Blir lite nostalgisk när jag ser hur du har det, längtar tillbaka till landet ibland ;-)
Maggan