tisdag, oktober 17, 2006

Att klara biffen



Rödbetsvegetter

I mitt kylskåp låg några rödbetor. De hade legat där lite för länge för de började bli lite mjuka på ytan och måste ätas upp på något sätt. I vanliga fall brukar jag bara riva dem och äta dem tillsammans med annan råkost men nu tänkte jag att det får bli lite variation. I Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist fann jag två intressanta saker. Det ena var Borsjtj – Rysk rödbetssoppa och det andra var rödbetsbiffar eller vegetter som det står i receptet. Jag hade i och för sig alla tänkbara ingredienser hemma, men soppa äter jag ju jämt så nu skulle det bli biffar.
Till fyra portioner skall det vara fyra medelstora kokta rödbetor, en gul lök och två kokta medelstora potatis. När man har vedspis så är det ju en baggis att koka potatis och rödbetor och när de svalnat så var det bara att kasta ner dem i mixern. För att vara väldigt noga så skalade jag faktiskt potatisarna först, annars brukar jag äta dem med skal och allt.
Det blev rätt mycket så jag fick mixa i två omgångar.
Det skulle vara sojamjöl i också men det hade jag naturligtvis inte hemma. Funderade först på vetemjöl men bestämde mig i stället för kornmjöl. Allt blev som en rinnande gröt. Jag ställde in det i kylskåpet och tänkte att i morgon har det nog satt sig så att jag kan forma biffar.
- Icke, sa Nicke!
Jag gjorde ett försök i stekpannan men det höll inte ihop.
- Bindemedel saknas, tänkte jag och kastade i två ägg.
- Det blev bara något bättre så jag rörde i ytterligare kornmjöl.
Sedan tog jag fram långpannan och klickade ut sex biffar på den och skickade in den i vedugnen. Samtidigt försökte jag med att steka två i en stekpanna. KATASTROF !

Men nu var det bara att fortsätta. De som varit i stekpannan åt jag upp tillsammans med kokt råris. Det smakade rätt bra. De som var på långpannan lyckades jag att få av nästan hela och över på ett fat. Sedan in med en omgång till.

Nästa dag värmde jag det i mikron och käkade biffarna med råris och purjolök, Det var faktiskt mycket gott. Nu återstår att göra om det igen men med sojamjöl antar jag.

Inga kommentarer: