söndag, oktober 01, 2006

Bäddat för bråk


Vägen blir avstängd mitt emellan björken och ladan.
Markägaren har tänkt sig att gående skall passera intill ladan, men där är ett stor hål som är dolt under massor med ris.

Intill mitt hus finns en liten hage och några åkrar. Under sommaren var kommunens gubbar där och sågade ner träd. Det var verkligen nödvändigt för det var på väg att bli en djungel.
Mannen som äger marken berättade för mig att han tänkte ha djur gående i hagen så att det blev betat och för att slyn skulle hållas borta. Jag tycker att det var bra. Han får tydligen pengar av EU för att bygga upp stängsel men måste sköta området i minst fem år.

På lördagen när jag inte var hemma så sattes det upp stängsel med eltrådar. Tyvärr kom stängslet att placeras så att den väg som leder vid sidan av hagen blev avspärrad. Nu kan jag inte längre rasta mina hundar på ängarna bortom hagen. Jag måste gå med dem i koppel till en annan fri yta så att de kan få springa fritt. Nå väl det är mitt problem.

Här går inte att gå, under riset är det ett djupt hål.

Men vad kommer den man som brukar vägen till sin åker att säga när han inte kommer fram längre och vad kommer närmaste grannen att säga när den väg som har använts i generationer inte längre går att använda.

Det är bäddat för bråk.

Inga kommentarer: